.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قوهای مهاجر سرخرود به خانه باز می گردند
باز در همسایگی ما پرواز کنید

شمال نیوز: مهاجران سفید ! به روستای ما خوش آمدید . قدم تان روی چشم " وُزَرامحله " .

بعد از کیلومترها پرواز ، می دانیم که حالا بالهای خسته تان دمی رمق می خواهند . تالابی را می خواهند که در آن شناکنان ، غبارسفر را از جان و تن بشویند . سرزمینی را که آدم هایش ، معنای مسافر و مامن امن را بدانند .

از همان پاییز که فریاد آمدنتان در گوش شهر و روستای ما پیچید ، کودکانمان تصویر شما را در دفترهای نقاشی خود رسم کردند و مردمان مهربانمان هربار چشم شان را به آسمان دوختند تا پرواز دسته جمعی تان را به تماشا بنشینند .

 


ای پرندگان زیبا ، حالا که کیلومترها را پشت سر گذاشته اید و به میهمانی روستای ما آمده اید ، آب و هوای سبز شمال گوارای وجودتان باد .

هرچند هیچ جای دنیا ، خانه نمی شود و اینجا هم سیبری شما نیست اما ما حرمت همسایه را می شناسیم . آزادانه پرواز کنید ، بال بشوئید و شنا کنید که ما پرنده ها را دوست داریم و با آفریده های پروردگارمان در صلح هستیم . ما اینجا حضور شما را دوست داریم .

هر پاییز ما به انتظار آمدنتان هستیم تا گله گله روی بام روستایمان به پرواز درآئید و فریادکشان رسیدنتان را خبر دهید .

ای قوهای مهاجر بیائید و اوج بگیرید و گاه گردن بلندتان را در آب بکشانید که ما دیرزمانیست برای دیدن شما و شادی هایتان چشم براه بودیم .

باز پرهای روشن تان را باز و بسته کنید و با منقارتان ، آرام آرام آب بنوشید و غذایتان را شکار کنید . باز دنیایتان را در روستای ما به پا کنید و زندگی جمعی تان را فریاد بکشید .

باز در همسایگی ما صبح و ظهر و عصر پرواز کنید و در انبوه نگاه عاشق ما ، جولان بدهید .

پرواز 3 هزار کیلومتری قوها تا سرخرود

کارشناس پرندگان اداره کل محیط زیست مازندران می گوید : منطقه سرخرود از سال 1381 به لحاظ تجمع پرندگان در آنجا از مناطق مهم تالابی شناخته شد و در سال 1382 بدلیل دارا بودن معیارهای کنوانسیون رامسر بعنوان دومین تالاب مازندران و بیست و دومین تالاب کشور به ثبت رسید .

کوروس ربیعی در گفتگو با خبرنگار ما می افزاید : پس از برف و یخبندان سال 86 قوها دامنه مهاجرت خود به عرصه های پایین تر را گسترش دادند و به " وُزَرامحله " سرخرود آمده و این مکان رابعنوان یک سایت زمستانه پیدا و انتخاب نمودند .

وی نقش مردم را در مدیریت تالاب مهم می خواند و یاداور می شود : پرندگان هرکجا امن باشد را بعنوان سکونتگاه انتخاب می کنند و در سرخرود نیز نوعی مدیریت مشارکت محلی صورت گرفته و جوامع محلی الگوی مدیریتی را در آنجا اجرا نمودند .

کارشناس پرندگان اداره کل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه تالاب در یک محیط غرقاب شکل می گیرد ، می گوید : تالاب سرخرود ، اراضی کشاورزیست که در پاییز و زمستان غرقاب می باشد و بدلیل فراهم بودن شرایط تغذیه ، وجود بقایای کشاورزی و یخ نزدن آب ، محل امنی برای تجمع قوهاست.

ربیعی با بیان اینکه قوها پرنده های اجتماعی بوده و وارد سکونتگاههای اجتماعی می شود ، تصریح می کند : در سرخرود مردم قوها را میهمان خود می دانند و به آنان احترام می گذارند .

وی با اشاره به اینکه قوها مهاجرت را بصورت تدریجی انجام می دهند ، می افزاید : این پرندگان ، مهاجرین نامنظمی هستند که با توجه به آب و هوای مسیر مهاجرت ، در مکان های امن سکونت می کنند .

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه قوها از یکهزار تا 3 هزار کیلومتر پرواز می کنند ، می گوید: قوها بزرگ ترین و سنگین وزن ترین پرندگان پروازی مهاجری هستند که قابلیت و قدرت پروازی خوبی داشته و به مناطق وسیع و پرآب مهاجرت و بصورت گله ای و اجتماعی زندگی می کنند .

مهاجرت قوها در 5 کریدور پروازی

ربیعی به وجود 2 نوع قوی فریادکش و گنگ اشاره می کند و می گوید : در سال گذشته مازندران میزبان 10 هزار قو شامل 8هزار فریادکش و 2هزار گنگ بوده که بیشترین آنها در سرخرود و میانکاله سکونت داشتند .

وی یاداور می شود : زیستگاه اصلی قوهای مهاجر در سرخرود و میانکاله می باشد و جمعیت های پراکنده ای نیز در آب بندان ها و حوزه های دیگر شامل زرین کلا ، میستان و انارمرز جویبار ، سیدمحله ساری ، آغوزبن ، مرزآباد و رمنت بابل و آب بندان " بابلسر" و "روشندان" شهرستان بابلسر را شاهد می باشیم .

کارشناس پرندگان اداره کل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه قوها دارای 5 جمعیت مهاجرتی هستند ، می افزاید : یکی از این جمعیت ها در حوزه دریای خزر و آسیای مرکزی بوده که جوجه آوری را در غرب سیبری داشته و برای زمستان گذرانی به تالاب های حوزه دریای خزر می آیند .

ربیعی اضافه می کند : جعیت های دیگر قوها شامل شرق آسیا ، حوزه دریای سیاه و شرق مدیترانه ، ایسلند و شمال غرب اروپا می باشد .

وی با بیان اینکه مهاجرت قوها از آبان ماه آغاز و پیک جمعیت آنان را در اواخر آذرماه شاهد هستیم ، ادامه می دهد : قوها به تدریج از اسفندماه بازگشت به سیبری را آغاز اما برخی از آنان تا اردیبهشت ماه در میانکاله حضور دارند و دیرتر از همه بازمی گردند .

زمستانی اجتماعی ، بهاری خانوادگی

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه قوها در زمستان بصورت اجتماعی و در بهار به صورت جفت جفت زندگی می کنند ، می گوید : وفاداری قوها زبانزد بوده و تنها یک جفت را برای طول حیات خود انتخاب می کنند .

ربیعی می افزاید : در فصل بهار قوها قلمرو اختصاصی داشته و در بوته زارها و مرداب هایی که دارای پوشش هستند آشیانه های کوچک برپا می کنند .

وی اضافه می کند : قوها بطور متوسط 3 تا 5 تخم می گذارند و پس از دوره 36 روزه جوجه ها بدنیا می آیند و بعد از 4 تا 5 ماه قابلیت پرواز دارند .

کارشناس پرندگان اداره کل محیط زیست مازندران با بیان اینکه قوها به آب وابسته می باشند ، می گوید : بعلت حضور مستمر قوها در یک مکان ، بقایای گیاهی از بین می رود و آنان دچار کمبود غذا می شوند که در این راستا امسال بالغ بر 20 تن غذا در اختیارشان قرار گرفت .

ربیعی با اشاره به اینکه امسال تنها شاهد مرگ 3 قو بودیم ، یاداور می شود : این میزان مرگ طبیعی بوده و قابل توجه نمی باشد .

وی خاطرنشان می کند : تمام تلاش ما این است که مدیریت قوها را بصورت متمرکز انجام داده تا جمعیت اصلی در سرخرود اسکان یافته و از اختلالات زیستگاهی جلوگیری گردد .

ربیعی در پایان می گوید : اگر همکاری ، حضور و مهربانی مردم نباشند هرگز محیط زیست حفظ نمی شود و ما برای حفظ محیط زیست ، دست مردم و تشکل ها را به گرمی می فشاریم .

گزارش حسین احمدی – رقیه توسلی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

حجازی 26 بهمن 1392
قابل توجه خوانندگان محترم و مسوولین بزرگوار بزرگترین حامی و دلسوزترین خدمتگذاری که در این مهم آستین بالا زده و استان و جامعه دانشگاهی و سازمانها و مردم بزرگوار را در این راه بلند نمودند و کمک های مردمی را جمع آوری نمودند و به داد این قوهای گرسنه رسیدند کسی نبود جز ....... جناب آقای دکتر استاد علی فلاح عضو محترم هیات علمی دانشگاه آزاد گرگان ، مدیر موسسه مردم نهاد آسان استان مازندران . اکنون وقت آن است حداقل با ارسال نظرات در پایان این مطلب فوق الذکر از زحمات ایشان تقدیر نماییم . یا علی بگویید و با تشکر خود از خستگی این عزیز را بکاهید . حجازی از گلوگاه
دانشجو 26 بهمن 1392
از زحمات شبانه روزی جناب آقای دکتر فلاح مدیریت محترم موسسه مردم نهاد آسان تشکر تشکر تشکر .... خدا نگهدارتان باشد . آمین
علی آقا 26 بهمن 1392
بنده هم به نوبت خود و خانواده ام از دکتر فلاح تقدیر و تشکر می نمایم . دکتر جان اگر خدمتی کردید خداوند دیده خودش اجر دنیوی و اخروی عطا می نماید . یا حق
سید علیرضا 26 بهمن 1392
تشکر و قدردانی فراوان از تلاشهای شبانه روزی جناب آقای دکتر فلاح مدیریت محترم NGO های استان مازندران . تقدیر تشکر سپاس فراوان . یا علی مدد
محمد رضا 26 بهمن 1392
اگر NGO نبود نصف قوها شکار مشدند نیم دیگر هم میمردند . اگر دکتر فلاح مدیریت محترم NGOهای مازندران نبودند یک قو هم الان زنده نبود . دکتر جان ما به شما دسترسی نداریم ولی زبان برای دعا کردنتان داریم . خدایا این دکتر فلاح و تمام پرسنل سازمان مردم نهاد آسان مازندران را عمر با برکت عطا فرما . آمین
نادر 26 بهمن 1392
فقط میگم
تشکر
سپاس
قدردانی
الله نگهدارتان
لطف حق مستدامتان

زنده باد دکتر فلاح
زنده باد دکتر فلاح
زنده باد دکتر فلاح
نا شناس 25 بهمن 1392
با فرهنگ سازي و اطلاع رساني، مردم همياري بيشتري خواهند كرد.
نا شناس 25 بهمن 1392
جا داره از نگارش زیبا در وصف قوها از آقای احمدی، خانم توسلی و حاج آقا رمدانی تشکر کنم
نا شناس 26 بهمن 1392
مدیر کل محترم محیط زیست که فامیلی شریفتان را نمی دانم خواهشمنداست در زمینه ی زیست محیطی از سازمان های مردمی که عاشق و دلسوز واقعی امثال دکتر علی فلاح بیشتر استفاده نمایید چون واقعا در همه مسایل مخصوصا برای قو ها سنگ تمام گذاشتند .
نا شناس 26 بهمن 1392
سپاسگزار همه کسانی هستم که دلشان برای طبیعت می تپد.حاج آقا رمدانی عزیز، خبرنگاران، نویسنده مقاله و دکتر فلاح دوست داشتنی.(س محمدی)
نا شناس 26 بهمن 1392
با همین قلم ها و معرفی این خلقت شاهکار خداوند اقتصاد و اشتغال و گردشگری استان رونق می گیرد.
نا شناس 28 بهمن 1392
از نگارنده و همه دلسوزان که برای قو ها سنگ تمام گذاشتند خصوصا آقای دکتر فلاح تشکر می کنیم.
نا شناس 28 بهمن 1392
از همه عزیزانی که برای حفظ طبیعت و سلامتی مردم تلاش میکنند سپاسگزارم.
از سازمانهای مردم نهاد، آقای دکتر علی فلاح و همکارانشان در آسانNGO
از اصحاب رسانه بخصوص شمال نیوز که الحق اطلاع رسانی خوبی در این مدت داشتند و همچنین از صدا وسیمای مازندران به خاطر ساخت مستند قوهای سرخرود.
نا شناس 28 بهمن 1392
از حسین احمدی و خانم توسلی تشکر می کنم.
نا شناس 27 بهمن 1392
باتشکر فراوان از حاج آقا رمدانی و آقای دکتر علی فلاح یخاطر اطلاع رسانی به موقع برای قو های مهمان الحق والانصاف حق مطلب را ادا
ء کردید خداوند به شما سلامتی دهد . (محمد صالحی از آمل )
نا شناس 28 بهمن 1392
پرندگان مظلومند مجوز شکار جنایت است
نا شناس 28 بهمن 1392
آفرین شمال نیوز طرفدار طبیعت
نا شناس 1 اسفند 1392
واقعا من از قو چیزی نمی دانستم الان متوجه شدم 4 هزار کیلومتر راه را آمدند متشکر اصغری جویبار
نا شناس 1 اسفند 1392
مستند جالب بود دوباره پخش کنید
نا شناس 2 اسفند 1392
یکی جلوی شکار بی رویه حیونای بی زبونو بگیره! اداره محیط زیست استان کجایییییییییی؟!

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.154 seconds.